Del:  

Tidligere forestillinger

Forestillinger gennem tiden

Teatret OM har eksisteret siden 1989 og har i den forgangne tid lavet en del forestillinger, som alle har fungeret som turné forestillinger. Disse er ikke længere en del af repertoiret.
Du kan se alle forestillinger her nedenfor.

De nyeste forestillinger, som fortsat spilles, finder du ved at klikke her.

Forvandling (2010)

Forvandling er en sjælden fusion af teater og jazz. En rå og eftertænksom forestilling med jazzmusik i topklasse.

I Forvandling mødes to vidt forskellige størrelser: den spritnye, improviserede jazz og det klassiske værk Metamorfoser af den romerske digter Ovid. Denne spændende kobling af musik og tekst, nyt og gammelt, fri rytme og fast metrik, skaber en nytænkende og overraskende forestilling for det unge og voksne publikum.

 

 

Ur-Nat (2009)

På rejse gennem den Vestjyske natur mødes danske traditioner, fortællinger og skikkelser med mytiske figurer fra andre dele af Europa, fra Latinamerika og Asien.

Forskelligheden er forestillingens hjerte. 
Ur-Natten er fuld af grøde: trommer høres fra en bakketop, violin og skalmeje ledsager dansende væsener i kulørte gevandter. Korsang gjalder over havet mens dramatiske optrin folder sig ud på en mark til lyden af vindmøller.

Gennem det overraskende og anderledes opdager vi pludseligt det velkendte landskab, som havde vi været borte i lang tid, og nu ser det igen med nye øjne.

Ur-Nat er vores glemte dybder, den del af os som sover - vores "anden" rigdom.
Med udgangspunkt i fem nøgleord: Oprindelse, Vandring, Ur-Nat, Forandring og Bevaring opstår scener til forestillingen. I Ur-Nat medvirker skuespillere og musikere fra elleve forskellige lande.

Her kan du se videoen fra forestillingen.

 

Æg på blå baggrund (2005)

"Den, der vil fødes, må knuse en verden" (H. Hesse). Det gælder for fugleungen, som må bryde æggets beskyttende skal for at møde sin bestemmelse som fugl og en dag svæve på egne vinger. Og det gælder for det enkelte menneske - at for at blive den man er, må man af og til tage livtag med sin tilværelse for ikke at blive ledt på vildspor af egne og andres forventninger og fordomme.

Æg på blå baggrund tager udgangspunkt i H.C. Andersens eventyr om den grimme ælling. Men her er der ikke bare én, men flere grimme ællinger.

 

At rejse med vinden (2003)

Teatret OMs internationale forestilling i forbindelse med festival Vinden i Ringkjøbing Amt 2003.

Forestillingen tager udgangspunkt i Odysseens 10. sang, hvor Odysseus møder Vindenes konge, Aeolus. Sideløbende udfoldes det evige tema om rejsen mod drømmemålet.

En rejse, der ikke blot er tilbagelæggelsen af en fysisk afstand, men også en indre søgen og forvandling. De sande helte er altid rejsende, bevæget af en stræbende uro.

Forestillingen er en farverig totaloplevelse, hvor store danseoptrin veksler med scener af stille poesi. Et stort skib bygges for øjnene af publikum og bevæger sig gennem gader og stræder akkompagneret af medrivende musik. Publikum inviteres til at følge med til fods, således at teateroplevelsen bliver en rejse i sig selv.

 

Summa Summarum (2002)

Summa Summarum - en klovneforestilling fuld af levende musik, poetiske øjeblikke og komiske gags fra den klassiske klovnetradition.

På en kirkegård står to gravsten. Under den ene hviler baron Dansyaku Imo og under den anden, gadefejeren Spugna.

En aften står de ud af gravene, og straks begynder en forfærdelig ballade: baronen vil nemlig ikke finde sig i, at en fattig gadefejer kan have gravsted lige ved siden af ham.

Den hvide klovn, der vogter i dødens have, griber ind med musikkens magi, og til sidst, da baronen og gadefejeren må ned i gravene igen, har de måske lært noget.

 

Rævebryllup (2002)

"I Japan siger man at ræve bliver gift på dage med både solskin og regn."

Rævebryllup handler om et møde imellem to kulturer og to sprog - dansk og japansk.
Bryllupsceremonimesteren Dokeshi fortæller historien om rævepigen, som forelsker sig i en mand. Hun beder en trold om hjælp til at få et menneskeansigt, så hun kan blive gift med ham. Rævepigen får menneskeansigtet, men mister det igen, da hun ikke kan lade være med at følge efter duften af fisk. Heldigvis gror der en rævehale ud på manden, og så kan de alligevel blive gift.

Men eventyret som synes at ende lykkeligt, viser sin komiske side, da de to begynder at skændes om deres fælles fremtid...

 

Memento (2001)

Seks kvinder befinder sig efter en krig ombord på et skib på rejse mod et nyt land. De har besluttet at begynde en ny tilværelse. På havet, i ingenmandsland, er de fyldt af håb og frygt for det nye liv.

De har intet mere at miste; de har intet tilfælles, bortset fra deres drømme og deres angst for fremtiden. På flugt fra fortiden er den tungeste bagage de erindringer de bærer med sig.

 

 

Verdens stemmer (2000)

"Verdens stemmer" er en rejse på 45 minutter gennem sørgelige, glade, sjove og alvorlige sange.

Sangene fører os fra Syditaliens stenede jord til Vesterhavets voldsomme bølger, fra Bolivias forblæste højsletter og Andalusiens solmættede olivenlunde til Danmarks lyse bøgeskove.

 

 

Vincent van Gakk møder Spugna (1999)

En musikalsk klovneforestilling med en loppetæmmer, en avistryllekunstner, en operasanger og mange flere.

Forestillingen var en co-produktion med Odin Teatret.

 

 

 

Sun and Moon (1999)

En gadeparade fuld af musik, sange fra forskellige kulturer, sketches, fortællinger og gøgl.

Mytiske figurer og en fortæller dukker pludselig op og skaber et glimt af en anden virkelighed. En drøm med åbne øjne ...

 

 

Fugl Føniks (1999)

I forestillingen fortælles myten om Fugl Føniks med udgangspunkt i det danske folkeeventyr "Fuglen fra Arabien".

En historiefortæller og en skuespiller tager os med på rejsen. Med sang, dans, fortælling og skuespil giver de eventyret liv. De er som to gøglere der selv er på rejse; for en kort stund gør de holdt, og med ganske få midler - en bænk, en taburet, en tromme og deres farverige dragter - åbner de en verden af drømme, digte, sorger og glæder.

 

Qarrtsiluni (1997)

En selvoplevet historie om at være tæt på døden, fortalt bevægende og dybt, men også med humor.

Under Festen for den store Hval på Grønland samledes gamle og unge for at tænke smukke tanker og lade en ny sang bryde frem af stilheden. Inuit-folket kaldte denne proces for Qarrtsiluni.

 

Ciota, Matoc og Gulliver (1995)

"Ciota, Matoc og Gulliver" er baseret på Jonathan Swifts roman Gullivers Rejse. Helten Gulliver sejler ud mod ukendte horisonter og oplever nogle spændende eventyr - nogle gange lidt for spændende!

 

Han bliver ikke bare fanget af grusomme pirater, men lider også skibbrud undervejs. I de lande han kommer til, møder han lokalbefolkningen: dværgen Ciota og hans venner, og kæmpen Matoc. Møderne udvikler sig til tider tragikomisk: Ciotas venner dør, uforvarende forgiftet af Gullivers ketchup, og al "gassen" ryger ud af Matoc, når Gulliver rammer ham med sin fluesmækker.

 

Pinta el corazón - Farv dit hjerte (1993)

En bøddel står overfor at blive lynchet af mængden. I et forsøg på at undslippe forklæder han sig, og det eneste han kan finde er kunstmaler - canvas, som han tager på. Men han bliver pågrebet, sat i fangenskab og dømt til døden. Guillotinen skal til at falde. Maleren kommer for at male hans sidste portræt. Farverne kommer til at gestalte bødlens syner: de udgør et "geografisk kort", på hvilket han på ny møder brudstykker af sit liv.

Titlen angiver forestillingens retning: "Pinta el corazón" (Farv dit hjerte), en magisk sætning som fremsige under shamanernes ritual "Curanderos" i Syd Colombia; det magiske består i, gennem en fremprovokeret hallucination, at se den "farvede vej" i ens hjerte.

 

Una spada per la mano - Et sværd til hånden (1991)

"Et sværd til hånden" er en forestilling om det problem, der har grebet ind i hovedpersonen Biancas og mange andre unges liv: stofmisbrug.

"Jeg vil tale om den line livet danser på, om ensomheden: hemmelighedernes opholdssted, om drømmenes vej, om skæbnens hjul. – Jeg vil synge og forandre udseende indtil jeg ikke selv ved, om jeg er en legende, en drøm, en gammel persons erindring eller en gadesanger. Og ved denne histories slutning vil jeg vide, at jeg har forsøgt at forstå det uforståelige, og at det eneste jeg måske har fundet er et sværd, et sværd til hånden."

 

Nyhedsbrev

Modtag seneste nyt om Teatret OMs
forestillinger, workshops og aktiviteter